Onze visie

Nederland kent veel initiatieven om kinderen en jongeren met een handicap aan het sporten te krijgen. Talentendagen van verschillende instanties en stichtingen helpen bij het zetten van de eerste stappen in een sport, belangrijk om de eerste drempel te overwinnen. Maar wat als je na die eerste kennismaking en aanmelding bij een sportverenging wil ontdekken hoeveel talent je eigenlijk hebt? Je wilt een volgende stap zetten en meer trainen, meer wedstrijden doen (bv in het buitenland), een keer op trainingsstage en met betere materialen kijken hoe ver je talent rijkt. Dat is precies  waar Team Para Atletiek (officieel Stichting Para Atletiek) zich voor wil inzetten.

Kernwaarden

Atleten die Talentvol zijn stimuleren, faciliteren en ondersteunen. Het team wil daarbij grensverleggend zijn, opzoek naar de hoogst haalbare sportieve doelen. Het team is innovatief en zoekt altijd naar nieuwe mogelijkheden en technieken om van wereldklasse te worden, zijn en blijven.

Ontwikkeling

Talenten van de sport moeten de mogelijkheid hebben over de beste materialen, de beste trainingssituatie en de beste ondersteuning te beschikken zodat ze kunnen aantonen hoeveel talent ze hebben. Sporters met een handicap ondersteunen en stimuleren in het ontdekken van hun mogelijkheden en het verleggen van hun grenzen is waarvoor Team Para Atletiek zich inzet. Voor atletiek wil de Stichting Para Atletiek zich inzetten voor die atleten die, na de eerste verkenning, de volgende stap willen zetten in hun ontwikkeling.

Ondersteuning

Nog steeds horen mensen met een handicap te vaak wat ze niet (meer) kunnen. Juist voor jonge mensen is dat een zelfvertrouwen ondermijnende boodschap. Middels het nastreven van een, in dit geval, sportieve ambitie werken we aan het zelfvertrouwen en daarmee zelfbeeld van de sporters. Sport is daarbij een middel maar de benefits van het verkennen en verleggen van die grenzen liggen ver buiten de sport. Ontdekken wat je wel kan, ervaren dat je zoveel meer kan dan altijd gezegd en je misschien zelf wel bent gaan geloven, en de confrontatie aangaan met dingen die je (nog) niet kan is een proces dat goed is voor iedereen maar voor deze doelgroep in veel gevallen minder vanzelfsprekend. Stichting Para Atletiek wil via haar kernwaarden, - talentontwikkeling – grensverleggend – innovatief – wereldklasse -, jongeren met een beperking de mogelijkheden bieden op zoek te gaan naar hun (sportieve) grenzen. Met de Paralympische droom als ultieme ambitie.

Kennis

Naast het ondersteunen van de atleten wil de Stichting Para Atletiek ook de kennis over handicaps en materialen en mogelijkheden vergroten. Daarnaast moeten die mogelijkheden voor mensen met een handicap worden gedeeld. De atleten laten elke dag zien wat er mogelijk is en verleggen telkens opnieuw de grenzen van wat mogelijke werd geacht. Deze ervaringen mogen niet alleen beperkt blijven tot deze atleten. Middels de Stichting moet de opgedane kennis terecht komen in de ziekenhuizen, revalidatiecentra en dergelijke in Nederland.

Samen kijken naar de kansen en uitdagingen. Uitdragen wat er mogelijk is.